Aplicatii Multimedia

Anul III, specializarea A, semestrul II, cod curs S, pachet 1A, disciplina 3

Numar ore: curs 2 ore/saptamâna, laborator 2 ore/saptamâna
Titular curs: Conf. dr. ing. Stefan Mocanu
Titular laborator: As. drd. ing. Romeo Cojocaru
Numar puncte de credit: 5

Modalitatea de apreciere si notare:

    Activitatea la laborator si/sau teme de casa 50 de puncte, examinari pe parcurs (una la jumatatea semestrului, a doua la finalul semestrului) 50 de puncte. Pentru promovare este necesara obtinerea a minim 50% din punctajul acordat fiecarei activitati (cf. deciziei Consiliului Facultatii de Automatica si Calculatoare). In cadrul activitatii de laborator exista posibilitatea verificarii cunostintelor acumulate prin teste rapide, anuntate sau neanuntate, scrise.

    ATENTIE: Studentii care refac disciplina sunt obligati (conform Regulamentului UPB) sa achite taxa de refacere a disciplinei la inceputul semestrului din care aceasta face parte si sa contacteze cadrul didactic titular de indata ce activitatile didactice debuteaza. Nerespectarea acestor cerinte duce la imposibilitatea prezentarii la verificarile finale si, implicit, la nepromovarea disciplinei. 

Obiective curs:

    Cursul isi propune sa dezvolte abilitati in proiectarea si implementarea de aplicatii bazate pe integrarea de proceduri specializate de prelucrare de imagini, semnale audio si date. Ca potentiali dezvoltatori de aplicatii multimedia studentii sunt familiarizati cu aspecte legate de alegerea echipamentului, elaborarea arhitecturilor software, incadrarea in formate digitale, preparare si editare produse video/audio. O atentie deosebita este acordata sistemelor de comunicatii multimedia, mai ales pentru transmiterea fluxurilor de date in retele informatice complexe. Evidentiind principalele avantaje, dar si limitele diferitelor solutii, cursul ofera studentilor posibilitatea de a alege o procedura optima pentru un anume tip de aplicatie si totodata furnizeaza indicatii de implementare care sa garanteze obtinerea de rezultate superioare.

Obiective laborator:

    Prin faptul ca laboratorul contine mai multe statii de lucru specializate si mai multe structuri de simulare a unor sisteme si aplicatii informatice pe platforme dedicate, tematica lucrarilor de laborator e variata si poate fi structurata in functie de tematica oferita pentru studiu individual sau pentru niveluri de instruire diferite. Capabilitatile de realizare a unor activitati interactive cresc gradul de interes si permit studentior sa intre in contact cu tendintele actuale in materie de aplicatii multimedia. Activitatile de laborator pun in practica cunostintele teoretice acumulate pe parcursul cursului. Aplicatiile puse la dispozitia studentilor sunt in masura starneasca interesul acestora si sa le testeze initiativa si aptitudinile dobandite pe parcursul semestrului.

Continut curs:

  • Componente de baza. Istoric si evolutie. Tendinte.
  • Servere multimedia. Stocarea si accesarea datelor multimedia. Interfete multimedia cu utilizatorul
  • Arhitecturi de documente multimedia. Standarde de interschimb pentru documente: ASCII, DOC, PostScript, PDF, XML.
  • Memorarea, prelucrarea si transmiterea semnalelor audio. Standarde: PCM, ADPCM, MIDI, WAV, OGG, MP3, AC3, Dolby Prologic, Dolby Surround, THX, EAX, A3D. Tehnici de reparare a fluxurilor audio in timp real.
  • Standarde de prelucrare/transmisie a imaginilor statice (TWAIN, MCI, DIRECT, BMP, TIFF, GIF, PNG, JPG)
  • Standarde de prelucrare/transmisie a imaginilor dinamice (MJPEG, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, Quicktime, RealVideo, Indeo, RIFF (AVI)).
  • Fluxuri video si videoconferinte. Telefonie alternativa, Voice over IP
  • Sisteme de management al continutului (CMS)
  • Watermarking, Steganografie.

Continut laborator:

  • Interfete multimedia cu utilizatorul
  • Produse software pentru prelucrare date acustice: PCM, ADPCM, MIDI, WAV, OGG, MP3, AC3,Dolby Prologic, Dolby Surround, THX, EAX, A3D
  • Produse software pentru prelucrare imagini statice: TWAIN, MCI, DIRECT, BMP, TIFF, GIF, PNG, JPG.
  • Produse software pentru prelucrare date video: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, Quicktime, RealVideo, Cinepak, Indeo, RIFF (AVI), H320, T120, Macromedia Flash, Shockwave
  • Voice over IP. Telefonie mobila multimedia.
  • Asigurarea confidentialitatii: Watermarking, Steganografie, Autentificare
  • Content Management Systems: CMS

Observatie:

    Activitatea de laborator presupune participarea la ore si/sau realizarea unor teme de casa (aplicatii software) pentru fiecare dintre subiectele discutate. Temele sunt individuale si trebuie predate, in forma scrisa, la datele stabilite de cadrul didactic indrumator. Limbajul de programare folosit pentru dezvoltarea aplicatiilor este la libera alegere a studentului.

Bibliografie:

  • Gaurav Bhatnagar, Shikha Mehta and Sugata Mitra – Introduction to Multimedia Systems (Communications, Networking and Multimedia), Academic Press, 2002, ISBN 0-12-500452-4
  • John C. Russ - The Image Processing Handbook, Fifth Edition, CRC Press, Decembrie 2006, ISBN-10: 0849372542
  • Rafael C. Gonzalez, Richard E. Woods - Digital Image Processing (2nd Edition), Prentice Hall, 2002, ISBN-10: 0201180758
  • Chun-Shien Lu - Multimedia Security: Steganography and Digital Watermarking Techniques for Protection of Intellectual Property, Idea Group Publishing, Martie 2005, ISBN-10: 1591401925
Choosing the best web hosting some times could be difficulty if you dont know what to look for. Read hosting reviews and if you may like we highly recommend using green hosting servers.
Free Joomla Templates designed by Joomla Hosting